Alfred Hitchcock: Takaikkuna 1954


 

En muista milloin, mutta kauan sitten olen nähnyt Takaikkunan elokuvateatterissa. Nyt katsoin sen Ylen Teemalta.


Yritän välttää kertomasta asiantuntjoiden ylistäviä, elokuvataiteellisia kuvauksia. En lue kuin jonkun ja kun en ymmrrä tai yhdy moneen ylistysperusteluun,  niin antaa olla.


Toki ainakin nyt tykkäsin elokuvasta. Erityisesti minua viehätti, että koukuttava tarina kuvattiin ikään kuin samassa huoneessa. Eikä sekään ainakaan minun mielessäni täysin selvinnyt, paloitteliko Lars vaimonsa Annan. Väkivaltainen mies oli, mutta siihenkin elokuvan tapahtumat antavat selityksensä. Sellainen aina piristää jälkikeskusteluja.


Toisten ihmisten yksityiselämän tirkisteleminen - ja sen moraali - on elokuvan kokonaisvaltainen teema. Minua yllätti miten yht´äkkiä Lisakin (Grace Kelly) yhtyi rakastettunsa Jeffin (James Stewart) murhaepäilyihin. Ehkä hän siten halusi päästä lähemmäs suhteen vakinaistamista epäröivää miestä.


Grace Kelly on tai - oli toki - ulkonaisesti minun naismakuuni äidistäni alkaen sekä pisimmät ja tärkeimmät parissuhdekumppanini mukaanlukien. Niinpä muistan, miten petyin kun hän nai Monacon ryhtinattaren Rainier III:n ja toteutti myös yksityiselämässään loistokasta pukeutumistyyliään kuten Takaikkunassa. Hän myös alistui Monacon vaatimuksiin luopua elokuvaurastaan.


Tirkistelijä on nukahtanut

Kommentit