Lauri Törhönen: Riisuminen

Onneksi olen sen verran ollut mukana politiikassa, että pystyin keskittymään elokuvan poliittiseen sanomaan. Nyt ilmeisesti enemmän kuin silloin kun elokuva tuli teattereihin alastomuuskohun myötä.

Raija Orasen kirjoittama tarina käsittelee 1970- ja 80-luvun vasemmistolaisten ihanteitten paloa - ja sammumista. Se tapahtuu hotellihuoneessa kahden lähes kokoaikaisesti alastoman ihmisen, ministeriksi nousseen Uskon ja hänen nuoruudenrakastettunsa Tarjan yhteenottona.

Erkki Saarela ja ja Eeva Eloranta tekevät uskomattoman rohkeat ja varsinkin Saarelan Uskon inhottavan roolityön. Elorannan Tarja taas on niin hurja - ja kaunis - että hirvittää. Hirvittää myös siksi että hänen sanansa 70 miehen samankaltaisuudesta osuvat itseenkin.

Asuin 1986 Hyvinkäällä ja istuin edellisellä vaalikaudella SDP:n edustajana  kaupunginvaltuustossa. Tunsin henkilökohtaisesti monia minusta vasemmalla olevia tovereita, niin työn kuin kulttuurin ja jopa urheilun kautta. Ja eivätkä he kaikki olleet miehiä. Ihanteitten palo oli varmaan em. vuosikymmenien taitteessa kulminaatiopisteessä myös Hyvinkäällä.

Minä muistan Eeva Elorannan erityisesti Törhösen ensimmäisestä pitkästä eli Palavasta enkelistä (1984) psykiatrisen sairaalaan elokuvan nimen mukaisena potilaana. Jo silloin opin arvostamaan häntä.

Tässä vielä vaatteet päällä


Kommentit