Jafar Panahi: Ei karhuja (2023)****

Jafar Panahi

 

Elokuva kertoo ennen kaikkea elokuvan tekemisen vaikeudesta Iranissa ja vankilasta vapautunut ohjaaja esittää siinä kuvitteellista itseään. Hän on vuokrannut vaatimattoman asunnon Iranin ja Turkin raja-alueen syrjakylästä. Sieltä hän etäohjaa Teheranissa tapahtuvaa pakosuunnitelmaa. Se tyssää varsin vaikeasti tulkittaviin tapahtumiin. Mutta niin kuin rajakylän terävä asukas toteaa, kaupungeissa ihmisiä vainoavat viranomaiset ja maaseudulla heitä sitoo taikausko.

Karhujakaan ei ole, niillä vain pelotellaan, ja ohjaaja joutuu kiipeliin kuvasta, jonka avulla mies haluaisi saada rakastettunsa itselleen tälle syntymästä asti päätetyltä toiselta mieheltä. Lopulta Panahi lähtee ahdingosta vuokraisäntänsä neuvomana pois kylästä. Matkalla hän näkee uhrit, ehkä länteen pakoon yrittäneet ammuttuina, eikä elokuva kerro onko syypää perinteinen taikausko vai väkivaltainen yhteiskuntakoneisto. Elokuva on ainakin minulle yhtä aikaa vaikeaselkoinen kuin uutta ymmärrystä avaava. Mielenkiinto säilyy. Olen aikaisemmin nähnyt Panahilta Kolme naista ja Taksi Teheranissa. Täytyy sanoa, että Panahi on virtuoosimainen ohjaaja yhdistämään tai sekoittamaan faktaa ja fiktiota.



Kommentit

  1. rr: elokuva oli meille hieno ja totuudellinen kokemus. Niin syvälle se vei Iranin monen- tai ainakin kahtalaisuuteen. Niin monesti olen kuullut "ryhmät sanat" Kyllä matkailu avartaa. En voi kuvitella matkailijaa, joka pääsisi niin syvälle maahan ja kansaan. Kulttuurinen, kansatieteellinen ja humanistinen ote vei mennessään ja kosketti lähes itkettämiseen saakka.

    VastaaPoista
  2. Mietin tuota matkailu avartaa ja vertasin elokuvaan. Iranissa en ole käyny, mutta kolmasti Tansaniassa ja kahdesti Intiassa niin kehitysyhteistyössä kuin matkailijakin. En törmännyt vahvohin taikauskoisiin tilanteisiin tai sitten en ymmärtänyt mistä oli kysymys. Toki matkoilla jokin ymmärrys syntyi tai vahvistui niin ettei minusta yleistä maahanmuuttavastaista saa tekemälläkään.
    ELokuvassa "itkettävint olivat nuo naisen omasta asemasta päättämisen mahdottomuudet ja sen murtamisyritykset..

    VastaaPoista

Lähetä kommentti