Anu Silfverberg: Sinut on nähty (elokuvakiraja,2020) ****½

 


Olen lähes alusta asti laittanut yhtäläisyysmerkin sukupuolten välisen tasa-arvon ja feminismin välille. Siitäkin huolimatta, että monet miesystäväni ovat minua pilkanneet tai ainakin arvostelleet minua "rintsikoitten polttajien" naruun menijäksi. Samaan hengenvetoon minun on todettava, että olen vain tutkimustiedoiltani, mielipiteiltäni, ajatuksiltani ja empatiatunteiltani feministi. Omakohtaiset kokemukseni naisena elämisestä puuttuvat minulta koko 80 vuotta jatkuneen elämäni ajalta.

Anun kirja kertoo vahvoin sanoin ja voimakkin ilmaisuin omaa elokuvaelämäänsä. Hänellä on yksityiskohtaisia ja laajoja tilastoja naisen pelkästä katsotuksi tulemisen roolista usein ns. seksikkäässä houkutuslinnun roolissa. Tai sitten nainen on joko väärin kohdeltu, alistettu, ehkä passiivinen uhri, ja aktiiviseksi sankariksi nousee elokuvan pääosassa älykäs ja rohkea mies, tunnettu, nimekäs näyttelijä.


Niin, tai sitten elokuva alkaa jo siitä, että kuollut, murhattu nainen löydetään alastomana, verisenä ja raiskattuna rannalla. Viime kädessä tämänkin murhamysteerin selvittää mies. Hän voi olla poliisi tai sitten sankari joka, joka lopulta kaksintaistelussa voittaa ja kenties tappaa naisen murhaajan.


Anu avoin ja rehellinen, ku hän kertoo katsomiskehitystään. Hän jopa joskus "vihaa" feminististä näkökulmaa, koska ne pilaavat hänen aikaisemmin rakastamiaan elokuvaelämyksiään, niitä joita hänkin, lähes viisikymppinen nainen varsinkin nuorempana on ihaillut. Ja taas hän kertoo esimerkkien avulla, miten elokuva oli syntyvaiheillaan taidetta, missä naisillakin oli aktiivinen osa jopa ohjaajana. Vaan sitten tuli taiteen rinnalle ja vähitellen ohi bisnes ja raha ja sen omivat miehet, samoin katseen kohteeksi tulivat puolialastomat naiset ja sankareiksi ja naisten pelastajiksi miehet. Hän paljastaa myös paljon hienovaraisempia roolijakoja.


Tai oikein suorasukaisesti miten hänen rakastamansa Steven Spielbergin E.T. myytiin Compact-yhtiölle mainostarkoituksiin. "Haistakaa paska", kirjoittaa Anu.


Elokuvan aktiiveille harrastajalle ja tällaisen blogin ylläpitäjälle Sinut on nähty on tärkeä näkökulma. En uskalla arvioida, kuinka monta blogitekstiä minun pitäisi kirjoittaa uusiksi nyt kun olen lukenut kirjan.


Jatkan tekstiä: Jossakin vaiheessa Anu muistaakseni alkoi miettiä jotain sellaista, että miten elokuvien katselu täytti hänen elämänsä. Itse olen pysähtynyt pohtimaan samaa tämän blogin ylläpitämisen takia. Näkökulmaan liittyy ajatus faktoista ja fiktioista, elokuvien tarinat kun ovat fiktioita. Mutta toisaalta  kaikki elokuvat faktoja, ne ovat olemassa ja ne ovat tekijöidensä tuote, olemassa oleva, sellaisenaan toistettava teos, joka vaukuttaa katsojiinsa yhtälailla kuin esim. tilasto, joka on kapea  tuote siitä, mistä tutkija sattuu olemaan kiinnostunut


Kommentit

  1. Todella ilahduttavaa, että luit Silfverbergin kirjan ja suosittelet sitä muillekin! Jään mielenkiinnolla seuraamaan, miten kirjan tarjoamat näkökulmat ja oivallukset vaikuttavat blogin tuleviin arvioihin.

    PS. Pakko nillittää kuitenkin vähän siitä, että viittaat tässä tekstissä Silfverbergiin etunimellä Anu. Tämä tuskin oli sinulta tietoinen valinta, mutta ironista kyllä, tällainen liian tuttavallinen etunimen käyttäminen sukunimen sijaan on hyvin tyypillinen tapa vähätellä usein juuri naisten tekemisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kaisa - myös opetuksesta, osui ja pidän mielessää perustelun. Kun mietin asiaa, niin tein ainakin osin niin välttääkseni monta kertaa kirjoittamasta pitää ja helposti virheellisesti kirjoitettavaa sukunimeä,
      Nyt en tähän kirjoita Kaisan sukunimeä kun ei se ole tässä blogissa esillä

      Poista
  2. Katsoin Thelma & Louise -leffan juuri vähän ennen tämän kirjan lukemista ja muistan tunnistaneeni, että Geena Davisin ja Brad Pittin välisessä seksikohtauksessa oli jotain outoa. En vain tajunnut mitä.

    Silfverberg kuitenkin avasi asiaa kirjassaan. Kyseisessä kohtauksessa kamera on käännetty nurinperin suhteessa tavalliseen. Eli kun tavallisesti katseen kohteena on nainen, niin tässä kohtauksessa objektina olikin mies eli Brad Pitt. Naisen kuvaaminen heteromiesten silmin on varsinkin seksikohtauksissa niin normi, että tavallaan heti huomasin, että nyt tässä on jotain todella outoa. En vain tunnistanut mikä se outous oli ennen kuin luin Silfverbergin kirjan, jossa hän kirjoitti kyseisestä kohtauksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu - tuo minullekin hyppi silmille. Mutta ajatukseni kääntyivat niin, että miten helvetissä joku nainen voi rakastua tuollaiseen mieheen kuin Brad Pittin rooliihahmoon. Olihan se lähes alaston Bradd Pitt siinä "vanhan liiton" miehen silmin siinä jotenkin iljettävä - tai kateutta herättävä - ja sitten kun ilmeni vielä petos, niin silloin onneksi fiktiossa kävikin niin että ensin naisesta ja sitten naisista tuli valtajärjestelmän uhreja, mutta oman elämän ratkaisijoiden ja vapauden sankareita. Hieno elokuva, ja upea tulkinta kirjassa

      Poista

Lähetä kommentti