Wim Wenders: Paris, Texas (1984) ****

Jane  ja Travis eli Nasstasia Kinski ja Harry Dean Stanton

Paras roolisuoritus on tässä Hunteria noin 8 -vuotiaana esittävä poika. Tietenkin myös Travista, Janea ja Anneakin esittävät tekevät laadukasta työtä, mutta ...


Minun ihmiskäsitykseni ja maailmankatsomukseni, ja käyttäytymistieteitä opiskelleena lähes 80 -vuotiaana suomalaisen miehen on vaikea pitää tarinaa täysin uskottavana. Toki voin toivoa, että biologisen äidin ja pojan suhde päättyy elokuvassa niin onnellisesti kuin päättyy. Myös päähenkilön Travisin rooli on sen veran ihmeellinen, että se maistuu peri amerikkalaiselta, mihin on vaikea samaistua.


Elokuvan tarina on kuitenkin kaunis. Kauneus perustuu siihen, että sen päähenkilöt ovat - tai heistä pikemminkin tulee - elokuvassa hyviä ihmisiä. Sellaisesta pitää luonnostaan. Kaikki väkivalta loistaa poissaolollaan ja pääosassa on rikkoutuneen rakentaminen ehjäksi, mikä sen arvokkaampaa.


Olen nähnyt elokuvan joskus kun olin hiukan yli nelikymppinen. Nyt se tuntui kuin aivan eri tarinalta. Mitähän olisin pystynyt sanomaan. Ehkä olisin ihaillut, kun lähes kaikki arvostelijat antoivat viisi tähteä. Nyt uskallan kertoa omia ajatuksiani ja tunteitani.


 

Kommentit

  1. Näin elokuvan tuoreeltaan, olimme katsomassa sitä Rainen kanssa. Silloin jokin elokuvassa ärsytti minua , ehkä teennäisyys tms. Silloin ihmettelin, että sitä pidettiin niin hyvänä. Olisi ehkä ollut syytä katsoa se nyt uudelleen, mutta kumpikaan meistä ei innostunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä nimettömän teennäinen tarkoittaa suurin piirtein samaa kuin minun "ei täysin uskottava". Elokuvan ihailun taustalla on toisaalta "amerikkausko", ja toisaalta teennäisyyden ja epäuskottavuuden taustalla vieraus Amerikan ja suomalaisen kulttuurin välillä - ainakin minun ikäisteni seurassa

      Poista

Lähetä kommentti